CORRESPONDÈNCIES
La Natura és un temple de columnes vivents
que deixen anar, de vegades, paraules confuses;
l’home hi camina com per un bosc de símbols
que l’observen amb una mirada familiar.
Com llargs ressons que de lluny es confonen
en una tenebrosa i profunda unitat,
tan vasta com la nit i com la claredat,
els sons, els perfums i els colors es responen.
Hi ha perfums que són frescos com la pell dels infants,
dolços com l’oboè, verds com les prades
—i n’hi ha de corromputs, pletòrics, triomfals,
que s’escampen igual que coses infinites,
com l’ambre, com l’almesc, l’encens i el benjuí,
que canten els transports del cor i dels sentits.
La naturalesa és una "correspondència del cel", sent el cel el paradís, l'ideal platònic, el seu món de les Idees, les veritats eternes i aquests significats estan ocults com símbols. I l'home, que camina sobre els símbols, a vegades els troba.
Que el món sensible i el món de les idees es corresponen
El món de les "correspondències" és un món sobrenatural. Conèixer-ho és recordar a Déu, a la Idea.
El primer quartet ens planteja, la imatge d'una naturalesa i que l'home travessa sempre una selva de símbols.
En el segon quartet podem veure la idea més important del sonet: tot pot ser símbol de tot. "Profunda" al·ludeix al fet que és prou i inabastable, per tant eterna i per tant ideal. "Tenebrosa" parla de la foscor, parla que la unitat ens està vetllada, ens és fosca, no la coneixem. Després ens parla del concepte de la correspondència mateixa, on mitjançant una sinestèsia, diferents percepcions sensitives (de diferent naturalesa) es responen. Estableix correspondència entre els colors, les músiques, les aromes.
En els dos tercets abunda la sinestèsia i l'oxímoron. La paraula "corromput" apareix en el Credo, i és contraposada al "ric i triomfant", en un exquisit oxímoron. El primer tercet parla dels perfums, i ho relaciona amb l'ètica. L'últim tercet, ens parla d'aquest món infinit, ideal, que per més que posseeixi mal (estigui corromput) s'acosta a l'Ideal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada