dimecres, 28 de febrer del 2018

EL REALISME I NATURALISME

  •  EL REALISME
En literatura, el realisme apareix cap al 1850 com una reacció contra els excessos de la novel·la romàntica i esdevindrà escola, definida a França i irradiada arreu fins a l'època actual. Cal cercar-ne els antecedents en la novel·la picaresca i en la novel·la sentimental del s. XVIII.
Gustave Flaubert és l'ideòleg del realisme literari, l'exposició del qual es troba en la seva Correspondance (1933). L'expressió flaubertiana dóna la dimensió exacta del nou narrador, observador de la realitat, però també metge de les seves nafres. L'accentuació d'aquest sentit denunciador de les plagues socials conduirà al naturalisme, que s'inicia cap al 1880. La frontera entre realisme i naturalisme restarà, per tant, sempre indecisa, indecisió encara més evident en les literatures que reben ambdós corrents com a influència forana i mai clarament separats.
L'art havia de reproduir fidelment la vida quotidiana de la societat del seu temps i el millor gènere per fer-ho era la novel·la, ja que els permetia copsar i analitzar l'entorn utilitzant la raó i evitant sentiments i emocions. La prosa esdevenia així el mirall de la visió burgesa del món. Els arguments se centraven en la realitat social, política i econòmica de l'eclosió de la revolució industrial i de la puixança de la burgesia.
  1. LA NOVEL·LA REALISTA FRANCESA
    • Stendhal (pseudònim de Marie-Henri Beyle). El roig i el negre
    • Honoré de Balzac. Comédie humaine (Eugénie Grandet, Les il·lusions perdudes...)
    • Gustave Flaubert. Les temptacións de Sant Antoni. Madame Bovary. L'educació sentimental. Bouvard et Pécuchet.
  2. LA NOVEL·LA REALISTA ANGLESA
    La novel·la realista anglesa no es desfà de la seva tradició de novel·la sentimental i de costums, profundament marcada pel caire moralitzador de l'època victoriana.
    • Charles Dickens. Oliver Twist. David Copperfield.
  3. LA NOVEL·LA REALISTA RUSSA
    Una clara influència francesa produeix a Rússia novel·listes com ara
    • Fiodor Mikhàilovitx Dostoievski. Crim i càstig. El jugador. L'idiota. Els germans Karamàzov.
    • Lev Nikolàievitx Tolstoi. Guerra i pau. Anna Karènina.
  4. LA NOVEL·LA REALISTA ESPANYOLA
    • Benito Pérez Galdós. Episodios nacionales. Fortunata i Jacinta
    • Emilia Pardo Bazán. Los pazos de Ulloa.
    • Leopoldo Alas "Clarín". La Regenta.
    • Juan Valera. Pepita Jiménez
 
EL NATURALISME
El naturalisme sorgeix a França al voltant del 1870, per influència del positivisme i els estudis científics.
Émile Zola (1840-1902).dóna molta importància al mètode d'observació i experimentació dels fenomens de conducta humana. Entén la literatura com una història natural i social, on la forma ha de subordinar-se totalment a la intenció del discurs. Així, el naturalisme analitza els efectes deterministes que les lleis de l'herència, el medi i el moment històric tenen sobre el comportament dels personatges. Aplica a la literatura el mètode científic desenvolupat per Claude Bernard a La medécine expérimental i per això reclama del novel·lista i del dramaturg que es mantingui impassible al marge de l'escriptura. El seu objectiu, com el de la ciència, és la recerca de la veritat.

La seva intenció és regeneracionista i, per tant, moralitzadora envers l'individu i la societat. Entre les c
aracterístiques de la novel·la naturalista, destaquen l'objectivitat, el determinisme (l'home està sotmés a les lleis del medi social, del moment històric i de  l'herència biològica), el mètode experimental i l'estil descriptiu, retrat realista, impersonalitat del narrador.
En la literatura catalana, Narcís Oller comença escrivint novel·les realistes, però algunes de les seues obres, com  La papallona, L'escanyapobres o La bogeria, deriven cap al naturalisme. Verdaguer (en poesia) i al de Guimerà (en teatre).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

VERSIÓ CINEMATOGRÀFICA

Crec que ho han representat prou bé. L'insecte encara que no és realista, conseguiexen que estiga ben introduït en la pel·lícula.